Er du klar til julen?

Er du klar til julen?

Så er december lige rundt om hjørnet!

Julen er et af de bedst sælgende tidspunkter på året for webshops, og derfor er det vigtigt at du skal forberede dig på at få del i den store omsætning. Du har forhåbentlig allerede forberedt dig en masse. Sat gang i e-mail flows, igangsat aktiviteter og planlagt en kampagne, som måske også allerede er i gang?

Dog er det er altid godt lige at tage et ekstra kig på strategien til et vellykket julesalg. Situationen ser anderledes ud set i forhold til sidste års julesalg, og derfor skal din strategi tilpasses den nuværende situation og du skal være forberedt på, at forbrugerne kan handle anderledes i år.

Synlighed, synlighed, synlighed

Hvis du ikke reklamerer for dig selv, eksisterer du ikke. Dine kunder skal vide, at du fejrer julen. Du kan bruge forskellige metoder, såsom e-mail marketing med rabatkuponer, google eller bruge sociale medier. En vigtig annonceringsmetode i denne periode er re-targeting, da det er en vigtig faktor at du kan tracke brugerne.

Hvis du ikke er bekendt med ”re-targeting”, så består det i at du sætter en ‘Pixel’ op, som målrettes mod brugernes adfærd, så de vil modtage annoncer for det produkt, som de har på eks. på din hjemmeside, Facebook eller Google. En god måde at lave re-targeting annoncer på ved juletid er ved at lave annoncer som afslutter handlen, eks. kunne budskabet at være tilbyde dem en ekstra rabatkode eller fri fragt på det pågældende produkt.

Tilbyd ekstra værdi

Der er mange som handler julegaver tidligt, eks. på Singles Day eller Black Friday. For at tiltrække kunder til at julehandle i december er det vigtigt at tilbyde dem noget ekstra værdi, og dette behøver ikke nødvendigvis at være rabat, men det kan være tjenester som f.eks. gaveindpakning, gratis testperiode, gave ved køb, voucher, eller gratis rådgivning.

Derudover kan du også udforme en gamification-kampagne, som virkelig egner sig til juletid. Gamification er en forbedret markedsføringsteknik, der låner designelementer fra spil for at tiltrække og fastholde kunder. En nem og inspirerende måde at lave en gamification-kampagne er kunne være alt lige fra design til den mest interessante brug af dit produkt, for at tiltrække kunder og få positiv opmærksomhed og øge engagementet.

Ud fra hvem din målgruppe er, så kunne det være ”Design vores næste jule taske, smykke eller sweater i story”, ”Udform den bedste billedtekst til vores julefoto”, ”Skriv det bedste julevers med virksomheden som tema”. Så længe at det er en sjov konkurrence og som er egnet til jul, vil den fremme dit engagement i hele juleperioden (og forhåbentligt fremme salget samtidigt).

E-mail flows

I denne periode er det en god ide at forkorte tidsintervallet mellem dine e-mailflows, så du lettere bliver top-of-mind hos kunderne. Det er vigtigt at dit budskab er kort og skarpt og at du holder øje med dine flows performance i løbet af måneden, så du kan tilpasse, hvis nødvendigt.

Julen er tiden for at give og modtage gaver, og derfor er det også ideelt at første flow indeholder ”Gift guides”, da dette giver dig mulighed for at oprette en ”Gave” landingsside, der vil få kunderne til at blive begejstrede for, hvad du tilbyder, og sætte dem i din salgstragt. Et af dine absolut vigtigste flows ved juletid er dog dit ”abandoned cart flow”. Dette flow er sikkert i forvejen allerede et af dine bedst performerne, men ved juletid er den ekstra vigtig, da dine kunder lægger ekstra mange produkter i kurven og springer hurtigt fra shop til shop.

Sørg for at tilbyde kunderne lidt ekstra for at trigge købsbeslutningen, eks. brug USP’er i din reminder mail, gratis fragt, rabatkode, eller udvid din returret. Et godt flow at slutte af med er en tak for din ordre mail, da en tak for din ordre, og specielt ved denne tid vil opbygge et forhold mellem dig og dine kunder.

Bæredygtighed betyder noget – giv tilbage

Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2022 viser at 1 ud af 3 danske forbrugere mener, at de gerne vil handle mere bæredygtigt og de angiver muligheden for at belaste klimaet mindst mulig som den primære årsag. Tænk derfor bæredygtighed ind i din strategi, og dette kan være alt fra emballage, genanvendelighed, fragt eller økologiske materialer.

I de seneste år er der desuden kommet et stigende fokus på forbrug – og især overforbrug i forbindelse med julen. Derfor er mange brands og virksomheder begyndt at give igen – det kan være, at en andel af julesalget bliver doneret til grupper i nød, klima-relaterede organisationer eller NGO’er. Disse tiltag skal dog give mening for din virksomhed og målgruppen.

Ikke undervurdér hashtags til de Sociale Medier

Den bedste måde at udvide din rækkevidde på sociale mediekanaler er ved at bruge dedikerede hashtags. Dette hjælper brands med at forbedre synlighed blandt brugerne på de sociale medier og det gør det lettere at opdage jeres produkter under julesalget.

Det vil endda gøre jer i stand til at nå ud til de kunder, der leder efter specifikke julegaver. De fleste begynder nemlig at søge på hashtags på forhånd for at få inspiration til julen. Søg inspiration til trendy hashtags på bl.a. TagsFinder.com eller Best-Hashtags.com.

Kamp om positioneringen på Google

Der er kamp om positioneringen i denne periode. Hastigheden på dit website er en af de vigtigste tekniske faktorer for, hvordan dit website ranker i Google. Jo hurtigere jo bedre, dog er det ikke kun hastighed som har noget at sige, da det også har en kæmpe effekt hvordan at brugerne opfatter sitet, og hvor mange der egentlig konverterer fra besøg til leads eller salg. De ting som du kan rette op på hurtigt, er b.la billede-optimering, ryd op i koden, eller optimering af SEO.

SEO-optimering (både på siden og uden for siden) kan få ret gode resultater. Du bør dog undgå generiske ord og ord, der bruges af større websteder end din. Fokusér derfor på keywords, som er realistiske og vær opmærksom på, at der kan være nogle keywords, som er meget mere søgt, når julen nærmer sig, end resten af året. Vi kan naturligvis hjælpe dig med at finde de helt rigtige keywords og trends: Kontakt + 45 70 20 74 42.

Optimér dine Google Shopping kampagner til juleræsets slutspurt

Denne del er meget vigtig at have styr på. Op til jul har kunderne mindre og mindre tid til at researche inden de køber gaverne. Julegaverne skal i hus – og gaverne købes hos dem, der først byder sig til med netop de produkter, kunderne efterspørger. Derfor er Google-shopping ideel, da du med den rette strategi kommer op først med dine produkter.

Med rette optimering kan dine Google Shopping kampagners synlighed og performance forbedres betydeligt og dermed booste dit salg i dagene op til jul – og igen efter juledagene, hvor det store byttekaos sætter ind. Du vinder simpelthen ikke kunderne uden at være på det rette sted på det rette tidspunkt – og derfor er din online synlighed altafgørende for din omsætning i julen.

Du skal være synlig, så forbrugerne linker til dit website eller let kan finde og købe gaverne på dit site. Vores dygtige specialister sidder klar til at hjælpe, og kan naturligvis også rådgive dig i den rigtige retning: Kontakt + 45 70 20 74 42.

Vær klar på last-minute-shoppers

Vi kender alle last-minute-shopperen, og vi har måske også selv været der? Uanset om det er et sidste øjebliks salg eller forberedelse af markedsføringsmateriale til at sende nogle sidste øjebliks e-mail kampagner, er det vigtigt at være klar til dine kunder til enhver tid.

Det betyder endda op til sidste minut. Eksempel så husk at sende reminders ud med sidste dag for at få gaven hjem til jul. En helt anden måde at imødekomme kunderne er ved at lave en gavekortkampagne, så de har mulighed for selv at printe gavekort.

Held og lykke med dit julesalg!

Del indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email
Er du klar til julen?
Blog

Er du klar til julen?

Så er december lige rundt om hjørnet! Julen er et af de bedst sælgende tidspunkter på året for webshops, og derfor er det vigtigt at du skal forberede dig på

Læs mere »