Har du svært ved at knække koden til, hvordan du som virksomhed kan få succes på TikTok? Du er ikke alene!
TikTok har taget verden med storm – 1,1 milliard månedlige aktive brugere – og alligevel har mange brands svært ved at finde rundt, og bruge platformen på den rigtige måde. På grund af den stigende popularitet med deres sociale underholdning, er platformen dog relevant for lang de fleste virksomheder og brands. Social underholdning og video i kort format er fremtiden, og kommer efter sigende til at være hovedfokus i de fleste marketingkampagner fremadrettet.
Lad os derfor give dig 5 tips til, hvordan du som virksomhed kan få succes i dit arbejde med TikTok.
Tip 1 – Dit content skal passe til TikTok
På TikTok kommer indholdet altid i første række. Du behøver ikke at jage følgere, for at få dit indhold set på platformen. Deres brugergrænseflade er optimeret til opdagelse og prioriterer derfor godt indhold frem for alt andet, hvilket stiller krav om godt og kreativt content.
Du skal være relaterbar og ikke ”for pæn”. Dit content må gerne være råt, og sjovt. Ligesom du ser mange brugere på TikTok gøre det, da det er et sted hvor man kan teste nye temaer, tage risici og være ufiltreret. En undersøgelse fra Dash Hudson har vist, at 74 % af Gen Z-forbrugerne og 72 % af forbrugere over 26 år mener, at de har mest lyst til at se sjovt og ufiltreret indhold frem for seriøst content fra brands.
TikTok er designet til, at man ruller fra video til video, og du har derfor kun et par sekunder til at give et godt førstehånds indtryk til dit publikum. Du skal derfor have stort fokus på, at dit indhold hurtigt er interessant – for ellers ruller folk bare videre til næste video.
Tip 2 – Vær med på de nyeste trends
Det er vigtigt at holde fingeren på pulsen i forhold til hvilke typer videoer, musik og indhold der er populært på TikTok. Desuden er det ligeså vigtigt at finde en kreativ måde at integrere dit brand eller dine produkter i en trend. Under fanen ”Discover” på TikTok kan du få et overblik over, hvad der trender i øjeblikket. Eksempelvis kan tutorials som ”How to wear? What to eat? How to cook? eller How to use?” være en optimal taktik til at engagere sig i forbrugere på tværs af generationer.
Der er altid trends, dit brand kan drage fordel af for at øge rækkevidden. Find ud af kreative måder at inkludere dit brand i igangværende TikTok-trends og skille dig ud fra mængden. En interessant trend er et kig bag kulisserne, altså at vise virksomheden frem “behind-the-scenes“. Dette kan både være produkter, teamet, virksomheden, produktionen eller ”en dag på kontoret”.
Et godt trick er at se de første 10 videoer på discover-siden, og være særligt opmærksom på sammenhæng mellem hashtags, lyde, specialeffekter og overgange. Ifølge TikTok hjælper det at holde sig til 2-3 hashtags på dine indlæg. TikTok-algoritmen kan være svær, men sørg for at bruge hashtags, der er relevante for dit indlæg.
Tip 3 – Vær aktiv på netværket
Det vigtigt at være ekstra aktiv på platformen – og især i starten. TikTok anbefaler mindst at poste 3-5 gange om ugen, ligesom andre sociale medieplatforme. At poste mindre end det, gør det svært at blive opdaget i TikTok-algoritmen.
Tip 4 – Brug TikTok’s værktøjer
TikTok har lavet en værktøjsside, hvor du kan dykke ned i hvad der svirrer på kanalen. Siden hedder Business Creative center, og er lavet af specialister til at inspirere og uddanne ved at give eksempler på de seneste trends indenfor hashtags, sange, creators, og videoindhold. Denne side er god, når du vil følge med i hvad der rører sig på kanalen.
TikTok har et videoredigeringsværktøj, som er et fantastisk værktøj til at redigere og finde inspiration til færdiglavede plug-in-skabeloner. Der er et væld af native effekter, som du kan bruge til at forbedre dit indhold og gøre det mere interessant. Det er bare med at komme i gang med at eksperimentere med de effekter, der skaber mest engagement for dit brand.
TikTok annoncering er også blevet et stærkt salgsbaseret værktøj, og det er faktisk begrænset, hvor mange der annoncerer på TikTok i Danmark – derfor er platformen væsentlig billigere at annoncere på i forhold til mange andre platforme. Annoncering på TikTok er en kreativ proces, som består af mange forskellige annonceformer, b.la. Brand Takeover, Hashtag Challenge, Branded effects/ Branded lens, Top View, og In-Feed. Vores specialister sidder dagligt med cases i TikTok annoncering, og de ser en platform i vækst både indenfor branding – og konverteringer.
Tip 5 – Sammenspillet mellem TikTok og Instagram (Cross Channel strategi)
Det er naturligt, at dine Instagram- og TikTok-konti har en vis crossover i indhold, og derfor kan du også næsten slå to fluer med et smæk. Vær dog strategisk, når du filmer dit indhold, så du kan gå med originalt indhold som passer til hver kanal. På Reels vil folk engagere sig med billeder og video alene, mens de på TikTok kan læne sig lidt mere ind i det personlige.
For at fortsætte med at vokse dit følgeskab og engagement på hver kanal, skal der på Instagram- og TikTok være noget (i det mindste lidt) forskelligt indhold.
I modsætning til andre sociale kanaler, såsom Instagram, så handler TikTok mindre om at dele en brandhistorie og mere om at fremsætte indhold, der trender indenfor universet. En af de største udfordringer brands står overfor, er at følge med i trends og være hurtig nok til at handle. Som nævnt tidligere, så er TikTok’s Business Creative Center en god kilde til inspiration indenfor trends. Den hjælper dig med at finde det seneste indhold som trender nu. Dette er en ressource til bl.a. indholdsstrategiudvikling, videoproduktion og skabelse af storyline. Man kan desuden også finde praktiske eksempler, indsigt i succesfulde brands strategier og tekniske tips i centret.
Kontakt os og hør mere om TikTok
Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller er interesseret i at få hjælp eller rådgivning til din TikTok annoncering, så sidder vores specialister klar. Send en mail til nicolas@facemedia.dk / alexander@facemedia.dk eller kontakt os på 70 20 74 42.